O rollowaniu, rollerach czy wałkach pewnie mogliście już słyszeć, ewentualnie widzieć coś na vlogach swoich ulubieńców (chociaż większość skupia się na mniej pożytecznych aspektach swojej działalności). Dzisiaj w raz z Marcinem Oskierą przybliżymy Wam nieco ten temat i opowiemy, czemu rollowanie jest szczególnie przydatne dla jeżdżących na BMX-ach.
Oskiera zapewne znacie jako ridera oraz wielokrotnego zwycięzcę zawodów na parku i dircie, ale musicie też widzieć, że Marcin jest również fizjoterapeutą i zdecydowanie ma wiedzę na temat co można robić, a czego powinno się unikać. Zapraszam do lektury i pogłębienia wiedzy o przydatne informacje.

45-15-cm-3-w-1-Jogi-wiczenia-Fitness-Masa-Spike-Wyzwalania-Pianka-Joga-Roller-Joga

Na początek może wytłumaczenie czym w ogóle jest rollowanie.
Najprościej mówiąc jest to forma automasażu. Zapobiega przede wszystkim powstawaniu dalszych mikrourazów po treningu, a jeżdżąc intensywnie kilka razy w tygodniu jesteśmy na to narażeni po każdej sesji.  Masaż na wałku pomaga również uelastycznić mięśnie  i stawy np. zwiększając w nich ruchomość. Rollować możemy się zarówno przed (szybkie, gwałtowne ruchy pobudzające mięsień jako forma rozgrzewki) jak i po jeździe, wtedy wykorzystując to jako element regeneracji.

 

Double

 

Spróbujmy nieco podzielić przyrządy i zapamiętać ważne za i przeciw:
Do rolowania mięśni przykręgosłupowych wykorzystujemy duoball’a (2kulki), a pleców zdecydowanie nie rolujemy wałkami z wypustkami! Takie wypustki mogą wyrządzić więcej złego niż dobrego.
Duże wałki używamy do rolowania większych partii mięśniowych takich jak: plecy (wałki gładkie) oraz kończyny dolne. W drugim przypadku większe wypustki mogą potęgować początkowe bolesne odczucia, ale z czasem na pewno będziecie radzić sobie z tym coraz lepiej.
Piłki są przydatne do rozluźniania spiętych mięśni w obrębie stopy, klatki piersiowej/barków czy łydek.

 

Ball1

 

Na początku rolowanie wydaje się być bardzo nieprzyjemne, a wręcz bolesne jednak z biegiem czasu i uelastycznienia mięśni już takie przestaje być.
Zaleca się omijanie stref takich jak: dół podkolanowy. Przeciwwskazaniami do ćwiczeń z użyciem wałka są krwiaki, skręcenia czy też świeże urazy.

Na YouTube znajdziecie wiele filmików instruktażowych, a w tych dobrych na pewno pojawi się jedno ważne stwierdzenie – zaczynając na poważnie przygodę z rollowaniem warto odbyć konsultację z fizjoterapeutą, który oceni na ile ta forma masażu nadaje się dla zainteresowanego i pomoże dobrać odpowiednie narzędzia i metody.

Niemniej poniżej znajdziecie kilka zupełnie podstawowych technik i stref, których rollowanie pomoże Wam dobrze przygotować się do jazdy i przyniesie ulgę po dniu na rowerze.
Ja osobiście wyposażyłem się w zestaw dwóch wałków HMS widoczny poniżej, za które zapłaciłem 76 złotych co wydaje się całkiem rozsądną propozycją, która daje możliwość rollowania różnych partii ciała. Po niespełna miesiącu używania wałków codziennie: po przebudzeniu, przed i po jeździe oraz przed snem odczuwam realną zmianę w samopoczuciu, a w przypadku osoby która notorycznie walczy z bólami pleców jest to wielka ulga.
W sieci znajdziecie naprawdę olbrzymi wybór przyrządów do rollowania.

 

RollerHMS

 

Foam-Roller-Exercisesfoam_roller_exercises_lower_body

Mata

▪️▪️▪️

Jeśli podoba Ci się ten wpis, kliknij „Like” 👍 – będzie nam miło! A może chcesz podzielić się nim ze swoimi znajomymi? Wystarczy, że klikniesz „Udostępnij” 👇  Wbrew pozorom to dla nas dużo znaczy 🙂  Dziękujemy i do zobaczenia!

 
[fbcomments]